Jacinthe Emery
- Chargée de cours
-
Faculté des arts et des sciences - École de psychoéducation
- Chargée de cours
-
Faculté des arts et des sciences - Département de psychologie
Web : ResearchGate
Web : LinkedIn
Education Programs
- Social Sciences and Social Action
- Social Sciences Social Sciences and Social Action
- Arts and Music
- Communication Information and Communication Technologies
- Economics and Politics Fundamental and Applied Sciences
- Economics and Politics Fundamental and Applied Sciences
- Social Sciences and Social Action
- Literature and Languages Fundamental and Applied Sciences Social Sciences Arts and Music
- Social Sciences Social Sciences and Social Action
- Social Sciences Social Sciences and Social Action
- Social Sciences Social Sciences and Social Action
- Social Sciences Social Sciences and Social Action
- Communication Information and Communication Technologies
- Economics and Politics
- Economics and Politics
- Social Sciences Social Sciences and Social Action
- Social Sciences Social Sciences and Social Action
- Social Sciences and Social Action Social Sciences
- Social Sciences and Social Action Social Sciences
- Health Sciences
- Social Sciences and Social Action
- Teaching and Education Sciences Theology and Religious Sciences
- Theology and Religious Sciences Teaching and Education Sciences
- Individualized Programs
- Social Sciences Social Sciences and Social Action
- Social Sciences Social Sciences and Social Action
- Social Sciences Social Sciences and Social Action
- Social Sciences Social Sciences and Social Action
Courses
- PSE6722 Psychoéducation avancée : attachement
- PSY1075 Psychologie sociale
- PSY2071 Relations interpersonnelles
- PSY2084 Identités et interactions sociales
- PSY2084 Identités et interactions sociales
Responsabilities and outreach Expand all Collapse all
Publications Expand all Collapse all
Emery, J. (2016). L’attachement parent-enfant : de la théorie à la pratique. Montréal, QC : Éditions de l’Hôpital Sainte-Justine.
Lalande, C., Cyr, C., Dubois-Comtois, K., Losier, V., Paquette, D., & Emery, J. (2012). Les comportements d'attachement indiscriminé chez les enfants de mères adolescentes: étiologie et facteurs de risque. Revue canadienne des sciences du comportement. Advance online publication. doi: 10.1037/a0027426
Emery, J., Paquette, D., & Bigras, M. (2008). Factors predicting attachment patterns in infants of adolescent mothers. Journal of Family Studies, 14, 65-90.
Paquette, D., Bigras, M., Emery, J., Parent, S., & Zoccolillo, M. (2006). Transmission intergénérationnelle des problèmes de comportement chez les mères adolescentes : différences sexuelles. Dans P. Verlaan & M. Déry (Éds.) Les conduites antisociales chez les filles : comprendre pour mieux agir. Québec, QC : Presses de l’Université du Québec.
Paquette, D., Zoccolillo, M., Bigras, M., Labelle, M-E., Azar, R., & Emery, J. (2004). A comparative study of parental sensitivity between three groups of adolescent mothers. Journal of Emotional Abuse, 4,85-104.
Emery, J. (2001). Les effets de la dépression maternelle sur la relation mère-enfant au cours des trois premières années de vie : état de la recherche actuelle et analyse critique. Psychologie canadienne, 42, 153-172.
Emery, J., & Toupin, J. (1997). Évaluation du programme « La carte des cas vécus » offert en garderie : une expérience de prévention des difficultés d’adaptation chez les enfants d’âge préscolaire. Revue canadienne de psychoéducation, 26, 95-111.