2017-12 |
Exploration de l'adaptation du modèle psychoéducatif au Nunavik : étude de cas d'un projet communautaire |
P. Brouillette, Kim |
Fraser, Sarah |
2018 |
Pathways to prevention: protocol for the CAP (Climate and Preventure) study to evaluate the long-term effectiveness of school-based universal, selective and combined alcohol misuse prevention into early adulthood |
Newton, Nicola C.; Stapinski, Lexine; Slade, Tim; Champion, Katrina E.; Barrett, Emma L.; Chapman, Catherine; Smout, Anna; Lawler, Siobhan; Mather, Marius; Castellanos Ryan, Natalie; Conrod, Patricia; Teesson, Maree |
|
2018 |
Adaptation du programme Trait d 'Union dans une ressource soutenant la persévérance scolaire |
Chouinard, Élodie |
|
2018 |
Comparison of tablet-delivered and instructor-delivered teaching on receptive identification in children with autism spectrum disorders |
Chebli, Sabine S.; Lanovaz, Marc; Dufour, Marie-Michèle |
|
2018 |
Identifying at-risk profiles and protective factors for problem gambling : a longitudinal study across adolescence and early adulthood |
Allami, Youssef; Vitaro, Frank; Brendgen, Mara; Carbonneau, René; Tremblay, Richard Ernest |
|
2018 |
Using single-case designs in practical settings: Is replication always necessary? |
Lanovaz, Marc; Turgeon, Stéphanie; Cardinal, Patrick; Wheatley, Tara L. |
|
2018 |
Brief report : impact of challenging behavior on parenting stress in mothers and fathers of children with autism spectrum disorders |
Argumedes Charles, Malena; Lanovaz, Marc; Larivée, Serge |
|
2018 |
Using interactive web training to teach parents to select function-based interventions for challenging behaviour : a preliminary study |
Marleau, Brigitte; Lanovaz, Marc; Gendron, Alexie; Higbee, Thomas S.; Morin, Diane |
|
2018 |
Rapport d'évaluation d'une adaptation du programme Check & Connect Programme visant la prévention du désengagement scolaire précoce auprès d'enfants d'âge scolaire à risque |
Roy, Frédérique |
|
2018 |
« Programme RÉFÉrence (rétablissement de fonction exécutive)» Programme d'intervention visant la diminution des symptômes associés au TDA/H, la réduction du stress perçu et l'augmentation du sentiment d'efficacité personnelle dans les différentes sphères de fonctionnement à l'âge adulte |
Perrée, Magali |
|
2018 |
Adaptation du programme Déstresse et Progresse ciblant la vulnérabilité au stress pendant l'adolescence en contexte de protection de la jeunesse |
Pasztor-Solnar, Eszter |
|
2018 |
Les habiletés de régulation émotionnelle comme mesures de désescalade dans la prévention active chez des adultes présentant une déficience intellectuelle, un trouble du spectre de l'autisme, des troubles graves de comportements et des problématiques de santé mentale |
May-Demers, Claudia |
|
2018 |
«Programme d'intervention Déstresse ... Progresse ... & cie ... » Programme d'intervention visant à prévenir et réduire les conséquences liées à la fatigue de compassion chez les membres de l'entourage d'une personne ayant un trouble majeur de santé mentale |
Dion, Amélie |
|
2018 |
Birth size and gestational age in opposite-sex twins as compared to same-sex twins : an individualbased pooled analysis of 21 cohorts |
Jelenkovic, Aline; Sund, Reijo; Yokoyama, Yoshie; Hur, Yoon-Mi; Ullemar, Vilhelmina; Almqvist, Catarina; Magnusson, Patrik KE; Willemsen, Gonneke; Bartels, Meike; Van Beijsterveldt, Catharina EM; Bogl, Leonie-Helen; Pietiläinen, Kirsi H; Vuoksimaa, Eero; Ji, Fuling; Ning, Feng; Pang, Zengchang; Nelson, Tracy L.; Whitfeld, Keith E.; Rebato, Esther; Llewellyn, Clare H.; Fisher, Abigail; Bayasgalan, Gombojav; Narandalai, Danshiitsoodol; Bjerregaard-Andersen, Morten; Beck-Nielsen, Henning; Sodemann, Morten; Tarnoki, Adam D.; Tarnoki, David L.; Ooki, Syuichi; Stazi, Maria A.; Fagnani, Corrado; Brescianini, Sonia; Dubois, Lise; Boivin, Michel; Brendgen, Mara; Dionne, Ginette; Vitaro, Frank; Cutler, Tessa L.; Hopper, John L.; Krueger, Robert F.; McGue, Matt; Shandell, Pahlen; Craig, Jefrey M.; Safery, Richard; Haworth, Claire MA; Plomin, Robert; Knafo-Noam, Ariel; Mankuta, David; Abramson, Lior; Burt, S. Alexandra; Klump, Kelly L.; Vlietinck, Robert F.; Derom, Catherine A.; Loos, Ruth JF; Loos, Ruth JF; Boomsma, Dorret I.; Sørensen, Thorkild IA; Kaprio, Jaakko; Silventoinen, Karri |
|
2018 |
Longitudinal links between gambling participation and academic performance in youth : a test of four models |
Vitaro, Frank; Brendgen, Mara; Girard, Alain; Dionne, Ginette; Boivin, Michel |
|
2018 |
Twin classroom dilemma : to study together or separately? |
White, Elaine K.; Garon-Carrier, Gabrielle; Tosto, Maria G.; Malykh, Sergey B.; Li, Xinying; Kiddle, Beata; Riglin, Lucy; Byrne, Brian; Dionne, Ginette; Brendgen, Mara; Vitaro, Frank; Tremblay, Richard Ernest; Boivin, Michel; Kovas, Yulia |
|
2018 |
The moderating role of peer norms in the associations of social withdrawal and aggression with peer victimization |
Guimond, Fanny-Alexandra; Brendgen, Mara; Correia, Stephanie; Turgeon, Lyse; Vitaro, Frank |
|
2018 |
Associations between daily mood states and brain gray matter volume, resting-state functional connectivity and task-based activity in healthy adults |
Ismaylova, Elmira; Di Sante, Jessica; Gouin, Jean-Philippe; Pomares, Florence B.; Vitaro, Frank; Tremblay, Richard Ernest; Booij, Linda |
|
2018 |
The genetic and environmental etiology of the association between vocabulary and syntax in first grade |
Mimeau, Catherine; Dionne, Ginette; Feng, Bei; Brendgen, Mara; Vitaro, Frank; Tremblay, Richard Ernest; Boivin, Michel |
|
2018 |
Early warm-rewarding parenting moderates the genetic contributions to callous-unemotional traits in childhood |
Henry, Jeffrey; Dionne, Ginette; Viding, Essi; Vitaro, Frank; Brendgen, Mara; Tremblay, Richard Ernest; Boivin, Michel |
|
2018 |
The gene–environmental architecture of the development of adolescent substance use |
Vitaro, Frank; Dickson, Daniel J.; Brendgen, Mara; Laursen, Brett; Dionne, Ginette; Boivin, Michel |
|
2018 |
Serotonin transporter promoter methylation in peripheral cells and neural responses to negative stimuli : a study of adolescent monozygotic twins |
Ismaylova, Elmira; Lévesque, Melissa; Pomares, Florence B.; Szyf, Moshe; Nemoda, Zsofia; Fahim, Cherine; Vitaro, Frank; Brendgen, Mara; Dionne, Ginette; Boivin, Michel; Tremblay, Richard Ernest; Booij, Linda |
|
2018 |
A longitudinal twin study of callous-unemotional traits during childhood |
Henry, Jeffrey; Dionne, Ginette; Viding, Essi; Petitclerc, Amélie; Feng, Bei; Vitaro, Frank; Brendgen, Mara; Tremblay, Richard Ernest; Boivin, Michel |
|
2018 |
Évaluation de la mise en oeuvre et des processus du programme Blues, un programme de prévention indiquée de la dépression, dans trois écoles secondaires montréalaises |
Reigner, Anne |
Nault-Brière, Frédéric |
2018-02 |
Utilisation de l’enseignement parental interactif Web pour implanter l’extinction graduée afin d’améliorer le sommeil d’enfants ayant un trouble du spectre de l’autisme |
Paradis, Jasmine |
Lanovaz, Marc |
2018-02 |
« Étude du lien entre les comportements non verbaux émis par de jeunes hommes soumis à un test de stress (TSST) et leur niveau de stress physiologique : influence des expériences passées de maltraitance » |
Dufour, Pierre |
Plusquellec, Pierrich |
2018-03 |
Apprentissage et productivité lors de la saisie de données chez des adultes présentant une déficience intellectuelle |
Mc Duff, Emeline |
Lanovaz, Marc; Morin, Diane |
2018-04 |
Contribution respective du rejet par les pairs et de l’agressivité des amis aux fonctions réactive et proactive de l’agressivité : une étude associative génétiquement contrôlée |
Valiquette, Judith |
Vitaro, Frank; Cantin, Stéphane |
2018-04 |
L’influence du stress perçu et de la fatigue des éducateurs sur leur recours aux contentions et isolements : une étude longitudinale en centre de réadaptation pour jeunes en difficulté |
Franche-Choquette, Geneviève |
Geoffrion, Steve |
2018-05 |
La relation entre les interactions positives avec l’enseignant et les pairs sur l'engagement affectif des élèves du primaire immigrants et non-immigrants en milieux défavorisés |
Lamanque-Bélanger, Catherine |
Archambault, Isabelle |
2018-05 |
Le lien prédictif entre le sentiment d’efficacité des enseignants, l’engagement cognitif et les buts d’accomplissement des élèves de la 4e à la 6e année du primaire |
St-Onge, Zoe |
Archambault, Isabelle |
2018-05 |
Étude longitudinale du lien prédictif entre les événements de vie négatifs et les symptômes somatiques à l’adolescence : le rôle modérateur des traits de personnalité |
Samson, Sarah |
Morizot, Julien |
2018-06 |
Liens prédictifs entre les traits de personnalité et les processus identitaires à l’adolescence : étude longitudinale du rôle modérateur de l’attachement aux parents |
Sigouin, Karolanne |
Morizot, Julien |
2018-06 |
L’association prospective entre le climat de sécurité en milieu scolaire et les symptômes dépressifs chez les adolescents : une étude multiniveaux |
Yale-Soulière, Gabrielle |
Nault-Brière, Frédéric |
2018-08 |
Exploration des manifestations d’altérisation entre les différents acteurs du système de soins du Nunavik |
Gagnon, Dominique |
Fraser, Sarah |
2018-08 |
Évaluation de la mise en oeuvre et des effets perçus du programme Vestiaire des pères |
Champigny, Marc-Olivier |
Dufour, Sarah; Paquette, Daniel |
2018-08 |
La relation entre les comportements extériorisés et l’engagement scolaire : l’effet modérateur de l’implication parentale dans le suivi scolaire |
Goulet, Julie |
Archambault, Isabelle |
2018-08 |
Évaluation formative d'ateliers visant à soutenir les parents immigrants dans l'adaptation de leur rôle parental |
Martin, Jessica |
Dufour, Sarah |
2018-08 |
Victimisation par les pairs et rendement scolaire au début du secondaire : le rôle médiateur de l’engagement scolaire |
Bélanger, Félix |
Cantin, Stéphane |
2018-08 |
Lien entre l’accessibilité perçue d’une substance psychoactive et sa consommation : rôle modérateur de la perception du risque à consommer à l’adolescence |
Normandin, Gabrielle |
Fallu, Jean-Sébastien |
2018-10 |
Le nombre de symptômes de type autistique : quelle est leur place dans le processus de développement ? |
Nguyen, Anh Kiet Danny |
Pagani, Linda S. |
2018-10 |
Évaluation de l’implantation du Rond-point, un Centre d’expertise périnatal et familial de toxicomanie : fondements de l’action et expériences des familles |
Béland, Catherine |
Dufour, Sarah |
2019 |
Contribution of genes and environment to the longitudinal association between childhood impulsive‐aggression and suicidality in adolescence |
Orri, Massimiliano; Geoffroy, Marie-Claude; Turecki, Gustavo; Feng, Bei; Brendgen, Mara; Vitaro, Frank; Dionne, Ginette; Paquin, Stéphane; Galera, Cedric; Renaud, Johanne; Tremblay, Richard Ernest; Côté, Sylvana; Boivin, Michel |
|
2019 |
The CODAT wins project : the current status and recent findings of collaborative project of development of anthropometrical measures in twins |
Silventoinen, Karri; Brendgen, Mara; Vitaro, Frank |
|
2019 |
Genetic and environmental influences on developmental trajectories of adolescent alcohol use |
Zheng, Yao; Brendgen, Mara; Dionne, Ginette; Boivin, Michel; Vitaro, Frank |
|
2019 |
The use of restraint and seclusion in residential treatment care for youth : a systematic review of related factors and interventions |
Roy, Camille; Castonguay, Ariane; Fortin, Maxime; Drolet, Christine; Franche-Choquette, Geneviève; Dumais, Alexandre; Lafortune, Denis; Bernard, Paquito; Geoffrion, Steve |
|
2019 |
Differential negative reinforcement of other behavior to increase compliance with wearing an
anti-strip suit |
Wheatley, Tara L.; Goulet, Mélanie; Mann, Kathryn; Lanovaz, Marc |
|
2019 |
Increasing compliance with wearing a medical device in children with autism |
Dufour, Marie-Michèle; Lanovaz, Marc |
|
2019 |
The effect of contextual risk factors on the effectiveness of brief personality‐targeted interventions for adolescent alcohol use and misuse : a cluster‐randomized trial |
Edalati, Hanie; Afzali, Mohammad H.; Castellanos Ryan, Natalie; Conrod, Patricia |
|
2019 |
Using differential reinforcement of high rates of behavior to improve work productivity : a replication and extension |
McDuff, Emeline; Lanovaz, Marc; Morin, Diane; Vona, Mélissa; Kheloufi, Yasmine; Giannakakos, Antonia R. |
|